Ce este SAM (Software Asset Management)?
SAM a apărut din nevoia gestionării înțelepte a licențelor software în contextul erorilor repetate ale companiilor în procesul de achiziționare a licențelor software și folosire ulterioară a acestora.
Cea mai des întâlnită eroare pe care companiile o fac în procesul de achiziționare dar și de folosire a unei licențe software este să folosească licența fară să citească și să înțeleagă contractul.
De altfel, primul lucru care trebuie înțeles este chiar noțiunea de licență de software, și “dobândire”/ ”achiziționare a licenței”, pentru că ceea ce dobândește compania la “cumpărarea”/”achiziționarea” licenței software este dreptul de utilizare a produsului software în anumite condiții.
În acest sens, exemplificăm cu un extras din “Microsoft License Terms”
“Produsul software nu este vândut, ci se află sub licență de utilizare. În baza acestui contract, vă acordăm dreptul de a instala (…) și de a executa o instanță a produsului software pe dispozitivul dvs. (…), pentru utilizare de către o singură persoană la un moment dat, dar numai dacă respectați toți termenii acestui contract.”
Prin urmare, contractul de cumpărare nu presupune primirea în proprietate deplină a produsului ci acordă doar un drept (licență) de utilizare a produsului software, limitată ca număr de utilizatori și la anumite condiții de utilizare.
Dreptul de utilizare a produsului software vine împachetat cu anumite responsabilități și restricții pentru clienți care, de cele mai multe ori, nu sunt pe deplin înțelese din cauza nivelului ridicat de complexitate.
De aceea, procesul de cumpărare și ulterior de administrare optimă a unei licențe software ar trebui să implice în egală măsură atât cunostințe tehnice cât și juridice. Coordonarea și implicarea acestor aptitudini la momentul achiziționarii licențelor software și ulterior pe parcursul utilizării, limitează (sau chiar înlătură) riscurile financiare la care companiile se expun ca urmare a neînțelegerii condițiilor de licențiere și/sau hățișurilor legale ale pachetului de condiții de utilizare.
Achiziționarea este doar prima parte a traseului pe care o licență software o urmează în cadrul unei companii, ciclul său de viața fiind completat de instalarea, folosirea și mentenanța ei.
Monitorizarea traseului complet parcurs de o licență software (achiziționare, instalare, folosire și mentenanța) presupune o serie de activități și procese interne care împreună formează practica de business numită Software Asset Management (SAM).
Mai multe detalii despre acest subiect și despre mecanismul de administrare a licențelor vom discuta împreuna, pe data de 11 Februarie, ora 18:00, când vom deschide, în cerc restrâns, primul capitol din “SAM – Povestea nespusă a licențelor software”.
Participarea la eveniment va fi posibilă doar pe bază de invitație.
Vă rugăm să vă exprimați interesul de a participa la aceste evenimente în viitor, iar noi vă vom invita cu plăcere.